Päheet museot -viikko keräsi ennätysmäärän kävijöitä maakunnan kulttuurikohteisiin

Nastolan kotiseutumuseon pihatapahtuma keräsi väkeä Päheet museot -viikolla. Elisa Lindell/Lahden museot.

Lahden museoiden ja Päijät-Hämeen museoiden työryhmän järjestämä Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä toteutettiin jo neljättä kertaa. Palkittu tapahtumaviikko keräsi 12 000 kävijää maakunnan museo- ja kulttuurikohteisiin.

Päheet museot -viikko järjestettiin 29.6.-7.7.2024 teemalla eläimet. Eläimellinen ohjelma houkutteli museoihin yhteensä 12 000 kävijää, joka oli tapahtumaviikon ennätys. Museoviikkoon osallistui 32 kohdetta ympäri maakuntaa, ja tapahtumat herättivät kiinnostusta erityisesti lapsiperheissä.

Uutena kohteena yleisöä kiinnosti tapahtumaviikolla Hämeenkoskella avajaisiaan viettänyt Suomen Gramofonimuseo, ja oikeat eläimet houkuttelivat vierailijoita esimerkiksi Heinolassa Lääninkivalteri Aschanin talolla. Myös kesäkuun alussa avatun Lahden Historiallisen museon ilmaispäivä keräsi museoon yli 1200 kävijää. Muissakin maakunnan museoissa oltiin tyytyväisiä tapahtumaviikkoon, joka tuo näkyväksi myös alueen pienempiä museokohteita. Viikko on vakiinnuttanut asemansa alueen kesäohjelmistossa, mistä kertoo myös museoviikon Suomen Kotiseutuliiton jäsenäänestyksessä voittama Päijät-Hämeen maakunnallinen kotiseututeko -palkinto.

Lahden museoiden vastuumuseotutkijat Elisa Lindell ja Jelena Postari pohtivat alueen museoiden vetovoimaa: ”Päijät-Hämeessä on todella monipuolinen kattaus museoita, joista löytyi Päheet museot -viikon aikana tekemistä kaikenikäisille. Museoiden tarjoama tieto ja viihdyke vetoaa niin taiteesta, paikallishistoriasta kuin erikoisaiheistakin kiinnostuneisiin.”

Päheet museot -viikon toteutusta koordinoi Lahden museot Päijät-Hämeen alueellisena vastuumuseona yhdessä Päijät-Hämeen museoiden työryhmän kanssa.

Jelena Postari

Alueellinen museotyö

Alueellinen taidemuseotyö ja julkinen taide