Päheet museot -viikko tarjoaa eläimellistä ohjelmaa ympäri maakuntaa

Timo Ruokolaisen teos Hollolan kotiseutumuseolla. Jelena Postari/Lahden museot.

Päheet museot – Museoviikko Päijät-Hämeessä järjestetään 29.6.–7.7.2024 maakunnan museo- ja kulttuurikohteissa. Viikon teemana on tänä vuonna eläimet, ja kohteet ovatkin järjestäneet kaikenkarvaista tekemistä ja kokemista.

Päheet museot -viikon päiväkohtainen ohjelma on julkaistu museoviikon verkkosivuilla: lahdenmuseot.fi/paheetmuseot.

Museoviikossa on mukana 31 kohdetta Päijät-Hämeestä. Tapahtumia on lähes jokaisessa kunnassa, niin päivä- kuin ilta-aikaan. Useaan kohteeseen on museoviikolla avoimet ovet tai pääsylipun ostamalla voi osallistua kiinnostaville opastuksille, luennoille tai työpajoihin. Ohjelmaa on kaikenikäisille, ja mielekästä tekemistä on tarjolla erityisesti lapsiperheille.

Kohteet ovat hyödyntäneet tämän vuoden teemaa kekseliäästi. Nastolan ja Padasjoen kotiseutumuseoilla sekä Lääninkivalteri Aschanin talolla Heinolassa pääsee silittelemään oikeita eläimiä, kun taas Päijät-Hämeen Ilmailumuseolla linnut ovatkin teräslintuja. Itä-Hämeen museolla järjestetään leikkimielistä rotanetsintää, ja Sotilaslääketieteen museolla voi sivistää itseään Suomenhevosen historiasta sodassa. Eläimistä inspiroidutaan lisäksi erilaisissa työpajoissa. Osa kohteista kutsuu myös karvoihin katsomatta: esimerkiksi Urajärven kartanon kulttuuripuistossa on mahdollista ulkoiluttaa lemmikkiä, tai vaihtoehtoisesti juoksuttaa pehmolelua agility-radalla.

Varsinaisen ohjelman lisäksi eläimet ovat läsnä monien museoiden näyttelyissä, ovathan eläimet olleet aina osana arkeamme. Eläimistä on myös ammennettu taidetta – esimerkiksi Enni Idin taiteilijakodissa kissoja löytyy mitä erikoisemmista paikoista!

Muutokset ohjelmassa ovat mahdollisia. Ajantasaiset ohjelmatiedot päivittyvät museoviikon verkkosivulle. Tietoa Päheet museot -viikon tapahtumista saa myös seuraamalla Lahden museoiden sosiaalisen median kanavia, Näyttelyitä ja museoita Päijät-Hämeessä -Facebook-ryhmää, sekä viikkoon osallistuvien museoiden sosiaalisen median kanavia.

Päheet museot – Museoviikko Päijät-Hämeessä on maakunnan museoiden yhteinen tapahtumaviikko, joka järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2021. Museoviikon toteutusta koordinoi Lahden museot Päijät-Hämeen alueellisena vastuumuseona yhdessä Päijät-Hämeen museoiden työryhmän kanssa.

Lisätietoja:

Jelena Postari

Alueellinen museotyö

Alueellinen taidemuseotyö ja julkinen taide