Haemme Lahden museoille viestinnän asiantuntijan, näyttelyamanuenssin ja näyttelymestarin sijaisia

Kuva: Karoliina Redsven

HEAMME VIESTINNÄN ASIANTUNTIJAA

Haemme VIESTINNÄN ASIANTUNTIJAA Lahden museoille ajalle 1.10.2024 – 30.6.2025.

Lahden museot on Päijät-Hämeen alueellinen vastuumuseo. Museolla on neljä ainutlaatuista museokohdetta: Vuonna 2022 avautunut Visuaalisten taiteiden museo Malva, kesäkuussa avautunut täysin uudistunut Historiallinen museo sekä ainutlaatuiset Hiihtomuseo ja Radio- ja tv-museo Mastola. Lahden museoilla työskentelee noin 70 eri alojen asiantuntijaa.

Viestinnän asiantuntijana suunnittelet, koordinoit ja toteutat Lahden museoiden viestintää ja markkinointia sekä osallistut yritysyhteistyön kehittämiseen. Yhteistyötä tehdään tiiviisti koko Lahden museoiden henkilökunnan kesken. Viestinnän asiantuntija toimii museon hallinnossa suoraan museonjohtajan alaisuudessa ja osallistuu museon johtoryhmän työskentelyyn.

Etsimme henkilöä, joka pystyy tuottamaan innostavaa ja helposti lähestyttävää markkinointiviestintää museoiden näyttelyistä ja muusta toiminnasta. Viestinnän asiantuntijalla ei tarvitse olla taustaa museoalalla, mutta kiinnostus ja innostus taide-, muotoilu- ja historiakenttää kohtaan on tärkeää. Työssä edellytetään erinomaisia yhteistyötaitoja.

Kiinnostuitko? Hakemukset tehtävään Kuntarekry.fi -järjestelmän kautta 21.8.2024 klo 15.00 mennessä.

HAEMME NÄYTTELYAMANUENSSIA

Haemme näyttely-yksikköön NÄYTTELYAMANUENSSIN sijaista määräaikaiseen työsuhteeseen 1.10.2024 – 30.9.2025 tai sopimuksen mukaan.

Lahden museoiden näyttely-yksikössä on avoinna Hiihtomuseon ja Radio- ja TV-museo Mastolan näyttelyistä vastaavan näyttelyamanuenssin sijaisuus.

Näyttelyamanuenssina pääset luomaan ja toteuttamaan kiinnostavia näyttelyhankkeita ammattitaitoisen tiimin kanssa sekä vaikuttamaan näyttelyjen sisältöihin. Tehtäviisi kuuluu Hiihtomuseon ja Mastolan vaihtuvien näyttelyjen ideointi, sisällöntuotanto ja koordinointi sekä vastuu näyttelyprojektien käytännön toteutuksista. Näyttelyamanuenssi vastaa osaltaan myös Hiihtomuseon ja Mastolan viestinnästä. Sijaisuuden aikana keskeisimmät työtehtävät liittyvät lapsille suunnatun lumi-aiheisen näyttelyn valmiiksi saattamiseen sekä Yle 100-vuotisjuhlanäyttelyn suunnitteluun.

Odotamme sinulta soveltuvaa ylempää korkeakoulututkintoa, kokemusta näyttelyiden tuotannosta ja monialaisesta yhteistyöstä, hyviä tietoteknisiä taitoja, erittäin hyvää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa sekä hyvää englannin kielen taitoa. Muu kielitaito katsotaan eduksi.

Arvostamme hyviä projektinhallinta- ja organisointitaitoja, paineensietokykyä, itsenäistä ja ratkaisukeskeistä työotetta, hyviä viestintätaitoja, kiinnostusta Hiihtomuseon ja Mastolan sisältöihin sekä kokemusta kulttuurihistoriallisten museoiden näyttelyhankkeista. Avoin ja innostava työote auttaa meitä kehittämään yhteistä työskentelyä.

Kiinnostuitko? Hakemukset tehtävään Kuntarekry.fi -järjestelmän kautta 23.8.2024 klo 15.00 mennessä.

HAEMME NÄYTTELYMESTARIA

Haemme näyttely-yksikköön NÄYTTELYMESTARIN sijaista ajalle 1.10.2024 – 15.6.2025 tai sopimuksen mukaan.

Lahden museoiden näyttely-yksikkö suunnittelee ja toteuttaa näyttelyitä neljään museokohteeseen: Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvaan, Lahden Historialliseen museoon, Hiihtomuseoon ja Radio- ja tv-museo Mastolaan. Näyttely-yksikössä työskentelee näyttelypäällikön alaisuudessa noin 14 henkilöä: näyttelyamanuensseja, näyttelymestareita, suunnittelijoita ja museomestareita. Yhteistyötä tehdään tiiviisti koko Lahden museoiden henkilökunnan kanssa.

Näyttelymestarin sijainen vastaa Lahden museoiden neljän toimipisteen näyttelyiden teknisestä suunnittelusta ja toteutuksesta ja osallistuu näyttelyiden visuaaliseen suunnitteluun osana teknistä tiimiä ja näyttelyiden työryhmiä. Näyttelyiden rakentaminen, huolto ja purkaminen ovat osa työnkuvaa. Sijaisuuden aikana tehtävät sijoittuvat etenkin Malvan ja Hiihtomuseon näyttelyiden suunnitteluun, rakentamiseen ja purkuun, mutta pääset työskentelemään kaikissa toimipisteissä.

Toivomme sinulta soveltuvaa ammattitutkintoa, esimerkiksi muotoilijan tai puusepän pätevyyttä ja/tai kokemusta vastaavanlaisesta työstä museossa. Lisäksi toivomme työhön soveltuvaa työkokemusta näyttelysuunnittelusta ja erilaisten teknisten toteutusten suunnittelusta. Tehtävän hoitaminen edellyttää hyviä tiimityöskentelytaitoja ja kykyä itsenäiseen työskentelyyn. Arvostamme positiivista työasennetta, innostavaa ja joustavaa työotetta sekä hyviä vuorovaikutustaitoja ja paineensietokykyä. Edistämme kestävän kehityksen mukaista näyttelytyötä.

Lahden museot ovat osa Lahden kaupunkia. Lahden kaupunki on vastuullinen työnantaja, joka tarjoaa työntekijöilleen monipuolisesti henkilöstöetuja. Käytössäsi on hyvinvoinnin tukemiseen liikunta-, kulttuuri- ja hyvinvointietu. Lisäksi olet oikeutettu paikallisliikenteen työsuhdematkalippuun ja sovittuihin lounasetuihin. Teemme töitä monipaikkaisesti, joten työn vaiheen ja tilanteen mukaan käytössämme on joustava etätyömahdollisuus.

Päivi Roivainen
Näyttelypäällikkö
Tuulia Tuomi
Museonjohtaja