Lahden kaupungin julkisen taiteen karttapalvelu julkaistu verkossa

Sami Leutola, Let's dance Martha, 2018. Kuva: Eetu-Pekka Heiskanen, Malva

Julkisen taiteen karttapalvelu tuo esiin Lahden kaupunkikuvassa olevat julkiset veistokset.  Malvan verkkosivuilta löytyvä karttapalvelu kannustaa ihmisiä tutkimaan ympärillään olevia teoksia ja näkemään kaupungin uudella tavalla.

Lahden kaupunkikuvassa on monipuolinen yli sadan julkisen veistoksen kokoelma eri aikakausilta. Karttapalvelu tuo niiden tiedot kootusti Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan verkkosivujen alle: malvamuseo.fi/julkinen-taide-kartalla/. Karttapalvelu parantaa taiteen saavutettavuutta ja tuo lahtelaisten taidekokoelman lisätietoineen jokaisen saataville ympäri vuorokauden.

Julkinen taide kartalla -sivustolla voi selata taideteoksia luettelosta tai hakea niitä nimen, tekijän tai esimerkiksi materiaalin perusteella. Sivustolla on myös kartta, jolta näkee teosten sijainnit. Kartan avulla kaupunkilaisia rohkaistaan myös liikkumaan: Palvelun avulla on helppo suunnata kävelylle ja löytää kaupungilla esillä olevat taidehelmet.

Lahden kaupungin taidekokoelmasta vastaava amanuenssi Silja Koskimies iloitsee karttapalvelun valmistumisesta ja toivoo ihmisten lähtevän tutkimaan ympärillään olevia teoksia. “Kaupungilla kulkiessa ei aina välttämättä edes huomaa kaikkia teoksia, mutta nyt niiden tietoja voi selailla helposti yhdessä paikassa – se voi myös innoittaa katsomaan kaupunkia uudella tavalla!”

Lahden julkisen taiteen historia ulottuu vuosisadan taakse

Lahden kaupunkikuvassa voi kohdata julkisia taideteoksia yli sadan vuoden ajalta. Kaupungin ensimmäiset julkiset veistokset, Viktor Janssonin Vapaudenpatsas ja Urho Heinäsen Taistelun jälkeen, valmistuivat 1910–20-lukujen taitteessa. Kaupungin voimakkaimpana kasvukautena 1950–60-luvuilla uusia pronssiveistoksia valmistui tiheään tahtiin, mm. Veikko Leppäsen Mannerheimin ratsastajapatsas ja Jussi Mäntysen Hirvi. Vuosina 1989–1992 Kariniemen mäelle rakentui merkittävä ympäristötaiteen kokonaisuus, Olavi Lanun suunnitellessa ympäristöön 12 luontoon sulautuvaa betoniveistosta.

2000-luvulle tultaessa Lahden julkinen taide on monipuolistunut ja kaupunkiin on valmistunut esimerkiksi seinämaalauksia, sekä yhteisö- ja ympäristötaidetta. Teosten materiaalikirjo on niin ikään runsas. 2000-luvun taidehankintoja ovat olleet mm. Jan-Erik Anderssonin Toinen herääminen -teoskokonaisuus, Akseli Leinosen Kylän portti sekä Rautatienkadun Taideakseli-teokset.

Julkiset taideteokset kuuluvat Lahden kaupungin taidekokoelmaan, jota Malva hallinnoi.

Lisätietoja:

Sari Kainulainen