Päheet museot -museoviikko palkittiin Päijät-Hämeen kotiseututekona

Enni Idin taiteilijakoti Padasjoella. Elias Outakivi/Lahden museot.

Lahden museoiden ja Päijät-Hämeen museoiden työryhmän järjestämä Päheet museot -museoviikko Päijät-Hämeessä on voittanut Suomen Kotiseutuliiton äänestyksessä Maakunnallinen kotiseututeko -palkinnon.

Suomen Kotiseutuliitto keräsi 75-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi jäseniltään ympäri Suomea ehdotuksia maakunnallisiksi kotiseututeoiksi. Esiraadin valitsemista kärkiehdotuksista järjestettiin äänestys, jossa Kotiseutuliiton jäsenet pääsivät äänestämään oman maakuntansa voittajaa. Päheet museot -tapahtumaviikko sai Päijät-Hämeen ehdokkaista eniten ääniä.

Päheet museot -museoviikko on maakunnan museo- ja kulttuurikohteiden yhteinen tapahtumaviikko, joka järjestettiin kesällä 2024 jo neljättä kertaa. Viikon aikana kohteissa järjestetään avointen ovien päiviä ja vaihtuvan teeman mukaisia tapahtumia. Museoviikon toteutusta koordinoi Lahden museot Päijät-Hämeen alueellisena vastuumuseona yhdessä Päijät-Hämeen museoiden työryhmän kanssa.

Lahden museoiden vastuumuseotutkija Jelena Postari iloitsee palkinnosta: ”Paikallismuseot tekevät upeaa työtä pitkälti talkoovoimin, mikä näkyy erityisen hyvin museoviikon kekseliäissä tapahtumissa. Tämä on kotiseututyötä parhaimmillaan ja on hienoa, että sitä arvostetaan maakunnassa!”

Maakunnallinen kotiseututeko -palkinnot luovutetaan Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Vantaalla Kotiseutuliiton vuosikokouksessa lauantaina 31. elokuuta. Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja yksi maan suurimmista kansalaisjärjestöistä.

Jelena Postari

Elisa Lindell

Alueellinen taidemuseotyö ja julkinen taide